Ovale buis
Je bent op zoek naar iets, bijvoorbeeld ovale buis. Niet te vinden dan proberen zelf te maken. Voor achtervorken gebruik ik graag ovale buis. Dit is sterker en slanker. Door ronde buis voorzichtig over de volle lenge te klemmen maak ik van rond 28mm een ovaal van 35 bij 19mm. Het klemmen doe ik met behulp van 8, 12mm draadeinden. (zie foto) Door voorzichtig en gelijkmatig klemmen wordt de ronde buis ovaal geperst.
Framemal
Professionele framebouwers maken gebruik van een "frame jig" een mal. De framebuizen kun je hier heel precies in opspannen en uitlijnen onder de gewenste hoeken. Deze jig's zijn nogal kostbaar. Dus daarom maken we er zelf een. Mijn eerste soldeer/lasmal voldoet in de praktijk niet. Kan alleen maar liggend gebruikt worden, en sommige plaatsen zijn moeilijk berijkbaar. Na een uitgebreide speurtocht op internet weet ik hoe mijn framemal moet worden. De mal moet op een poot komen te staan en ik moet hem kunnen draaien.Met de computer maak ik eerst een tekening. En haal bij een plaatselijk mechanisatiebedrijf voor 150 euro het metaal. Als basis gebruik ik twee UNP 50 profielen, een van 1 meter en de andere is 1,2 meter lang.
Velgen
Voor de Vibelt wielen wilde ik witte velgen. De Regida DP18 holkamer aerovelgen zijn mooi en sterk en zijn geschikt voor velgremmen. Daarvoor heeft de velg remvlakken. Door gebruik van schijfremmen zijn de remvlakken niet nodig en ik besluit deze te verwijderen. Eerst slijp ik met grof schuurpapier op een kleine slijptol de rand grof weg. Daarna schuur ik met een schuurmachine de velg vlak. Als laatste schuur ik met fijn waterproef schuurpapier nr 400 de krassen weg. Op de foto de bewerkte velg (links) naast de standaard velg. Nu is de velg klaar voor poedercoating.